2009. február 19., csütörtök

Géplovag

A téli árverési szezon sztárja volt ez a festmény. Én is csak a buszmegállókban kihelyezett plakátok miatt figyeltem fel rá.
50 millióról indult és 75 millió lett a végső ára. Festője: Bortnyik Sándor.

A Tanácsköztársaság bukása után emigrációban kényszerült Bortnyik avantgárd műveivel a világ élvonalába tartozott, ám a Bécsben, Berlinben, Párizsban született festmények nagyrészt eltűntek, elvesztek. Amikor Bortnyik 1924-ben hazatért, csak úgy, mint a többi, Magyarországra visszaérkező művész, elfordult a nemzetközi konstruktivizmus elvonatkoztató, hűvös magatartásától, és inspirációért a valóság jelenségeihez fordult.A Géplovag hazai felbukkanása azért jelentős esemény, mert tanúsítja az életműben a nemzetközi tendenciák és hazai viszonyok ütközését és egymásra gyakorolt hatását. Ebben, a már Magyarországon készült festményben bizonyos távolságtartással keveredik egymással a konstruktivizmus geometrizáló téralakításának, a Bauhaus funkcionalizmusának és az olasz metafizikusok felfogásának hatása. Bortnyik, miközben a húszas évek gépiesedő világának állít emléket, érezhetően gunyoros megfogalmazással kételkedésének is hangot, illetve látványt ad.
A művész 1971-ig saját tulajdonában tartotta ezt a festményt. Az 1969-ben, a Magyar Nemzeti Galériában rendezett gyűjteményes kiállítása után több más, a 20-as évekből származó alkotással együtt nemzetközi hírű galériák látóterébe került. A Géplovagot a kölni Galerie Gmurzynska-Bargera gyűjteménye őrizte hosszú ideig. Most ismét tulajdonost váltott a kivételes jelentőségű kép.
Nekem tetszik a maga gépies bumfordiságával együtt. De a frász kitörne, ha egy ilyen lógna itt a szobám falán :)


5 megjegyzés:

Kataklizma írta...

:) pont erre gondoltam én is, hogy tőlem szólhat sokmindenről ez a kép, de ki nem tenném a falamra :)

Blue írta...

Nálam nem a kép témája az ami miatt nem tenném ki, hanem az ára :)
A frász kitörne, hogy 75 millió lóg a falon :)
Maga a kép engem elbűvöl, de hát tudjuk, hogy nekem fura az ízlésem :))

Kataklizma írta...

Hát télleg fura :) Én még akkor se tenném ki ha 75 milliót fizetnének érte :)- na jó akkor Talán lehet :) annyiért már befalaztatnám a szobát amiben van aztán élném vigan életem :DD

Unknown írta...

Nekem ponz ez lóg a szobám falán de ingyen volt : ))

Blue írta...

Szabolcs! Neked jó az ízlésed :)